Værdikæden praksis

Fokus på værdiskabelse
Det er formålet, at deltagerne opnår en overordnet indsigt i, hvordan virksomheden i egen værdikæde og på tværs af forsyningskæden arbejder med innovation, produktudvikling og produktion i forhold til kundebehov samt bliver klar til og anvender digitale muligheder for optimering og automation i processerne.
Uddannelsen afsluttes med eksamen der giver 10 ECTS – point.
Virksomhedens udbytte.
Virksomheden får en medarbejder, der kan
- Har viden om sammensætning og samspil mellem virksomhedens værdikæde elementer
- Deltage i produktions- og optimeringsprojekter i værdikæden
- Monitorerer samspillet mellem de enkelte elementer i værdikæden
- Aktivt bidrage i optimeringsprojekter.
Deltagerens udbytte.
Den enkelte deltager får
- Forståelse for sammenhængen i virksomhedens værdikæde
- Viden om digitalisering og automatisering i forsyningskæden
- Redskaber til at analysere og optimere arbejdsgange og processer
- Evne til at koordinere på tværs af funktioner og afdelinger
- Perspektiv på, hvordan du skaber værdi gennem bedre samarbejde
Den officielle studievejlednings ord om uddannelsen.
Formål:
Det er formålet, at den studerende opnår en overordnet indsigt i, hvordan virksomheden i egen værdikæde og på tværs af forsyningskæden arbejder med innovation, produktudvikling og produktion i forhold til kundebehov, samt bliver klar til og anvender digitale muligheder for optimering og automation i processerne. Det er ligeledes formålet, at den studerende skal forstå betydningen af koordination og organisering af opgaverne i værdikæden og i forsyningskæden.
Indhold:
- forretningsprocesser i værdi- og forsyningskæder
- digitalisering i værdi- og forsyningskæden
- forretningsforståelse og sammenhæng til salg, indkøb, lager og økonomi
- udviklingsprocesser
- produktionsprocesser
Viden.
Den uddannede skal have viden om:
- organisering af værdi- og forsyningskædeopgaver og betydning på tværs af funktioner
- hvordan virksomheden måler/indsamler data og følger op på dens processer og maskiner
- forståelse af produktlivscyklus, innovation og produktudvikling
- forståelse af produktionsprocesser og –styring
- forståelse af teknologiske muligheder samt valg af teknologi til udvikling og drift
Færdigheder:
Den uddannede kan:
- anvende værktøjer til digitalisering og automatisering i virksomhedens værdi- eller forsyningskæde
- analysere og vurdere en virksomheds forretningsprocesser og komme med optimeringsforslag
- formidle problemstillinger og optimeringsforslag til samarbejdspartnere og brugere
Kompetencer:
Den uddannede kan:
- deltage i udviklings- og/eller produktionsoptimeringsopgaver med viden om behov for koordination i værdi- og forsyningskæden
- har viden om samspillet mellem funktioner
- deltage i fagligt og tværfagligt udviklingsarbejde i virksomheden med formålet at få optimeret og digitaliseret forretningsprocesserne til at understøtte virksomhedens målsætninger
- tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til virksomhedens behov for optimering
Eksempel på programforløb

1.dag: Introduktion
2. dag: Værdikæden og forretningsforståelse
3. dag: Styring af værdikæden
5. dag: Digitalisering af værdikæden
6.dag: Værdikædearbejdet i moderne virksomheder
7.dag: Samarbejde og koordinering på tværs.
8. dag: Eksamen
Fakta boks
Pris: 10.000 kr pr medarbejder
Kan refunderes helt eller delvist
Opfylder medarbejderne kriterierne kan uddannelsen finansieres gennem omstillings- og kompetencefonde. Samtidig kan lønudgifter – for nogle medarbejdergruppes vedkommende – delfinansieres gennem SVU. Se mere her
Det får I:
- Støtte og vejledning i ansøgningsprocessen om tilskud
- Faglig kompetent lærer der har pædagogisk erfaring med at undervise kundesegmentet til akademiuddannelser.
- Undervisningsmateriale til deltagerne.
- Afholdes når I har mulighed
- Et antal færdige konkrete forbedringsforslag
- Officielle eksamensbviser og 10 Ects point til deltagerne.
FAQ
Hvem er målgruppen for uddannelsen?
Målgruppen er ledere og medarbejdere der skal spille en aktiv rolle i styrkelsen af virksomhedens værdiskabelse.
Hvad er kravene til eksamensprojektet?
Eksamensprojektet er typisk en bearbejdning af en udfordring på eget arbejdsområde. Beskrivelsen kaldes – et kort projekt – og må maksikmalt fylde 8 sider. Det kan lyde af meget for nogle, men vi lægger stor vægt på at deltagerne udvikler projektet i løbet af forløbet. Indtil nu har ingen måtte opgive fordi de ikke kunne aflevere et projekt.
Er der forberedelsesarbejde mellem modulerne?
Vi gennemgår stoffet på modulerne, som om man ikke har forberedt sig. Erfaringen siger dog at mange gør det af egen drift efterfølgende. Det egentlige arbejde mellem modulerneer typsik koblet til udarbejdelsen af eksamensprojektet
Skal man give frihed til at deltagerne laver eksamensprojektet?
Finansieres uddannelsen gennem bidrag fra omstillings- og/eller kompetencefondene skal man give frihed svarende til 2 dage, da disse er indregnet i tilskudsgrundlaget.
Hvor mange skal man være for at oprette et hold?
Der skal være mindst 12 deltagere før vi kan oprette et hold. Flere virksomheder kan sagtens gå sammen om et hold. Maks antal deltagere er ca. 20.
Se vores andre akademi uddannelser i optimering!



Vil du have mere information - kontakt os.
Kontaktdata:
Kompetenceform Aps
Sprogøvej 24, 5610 Assens, Danmark.
0045 70236050
Info@kompetenceforum.dk
