Procesoptimering

Bidrag aktivt til procesoptimeringer.
Denne uddannelse klæder jeres medarbejdere på til aktivt at bidrage i virksomhedens optimeringsprojekter.
De får en praktisk forståelse af, hvordan Lean anvendes i hverdagen, og lærer at bruge de grundlæggende værktøjer til at identificere spild, skabe flow og bidrage til konkrete forbedringer.
Resultatet er medarbejdere, der tænker i løsninger, tager ansvar for processerne og skaber målbare resultater i samarbejde med projektledelsen.
Virksomhedens udbytte.
Virksomheden får en medarbejder, der kan:
- Indgå aktivt i optimeringsprojekter
- I dagligdagen anvende konkrete optimeringsværktøjer
- Vurdere praktiske optimeringsproblemer og finde løsninger
- Bidrage til virksomhedens forbedringskultur.
Deltagerens udbytte.
Den enkelte deltager kan
- – lede afgrænsede optimeringsprojekter
- – indgå i større tværorganisatoriske optimeringsprojekter
- – deltage aktivt i at realisere virksomhedens mål ved at bidrage med input til produktionsstrategi
- – i en struktureret sammenhæng udvikle egen praksis
Den officielle studievejlednings ord om uddannelsen.
Formål:
Formålet med modulet er, at give den studerende et solidt kendskab til optimeringsmetoder og værktøjer, og udfordre og inspirere til at foreslå, beskrive og gennemføre forbedringer, der kan trimme virksomheder til fremtiden.
Indhold:
– produktionssystemer
– produktionseffektivitet
– produktionsoptimering
– logistik
– procesoptimering og digitalisering
– processors egnethed til digitalisering
Prøveform: Mundtlig prøve på baggrund af et kort individuelt projekt
Viden.
den uddannede:
– kan forstå forskellige produktionssystemer og deres karakteristika
– kan forstå hvordan produktionens effektivitet måles, og hvilke faktorer der influerer på denne
– kan forstå de økonomiske sammenhænge mellem seriestørrelser, lagerbinding og gennemløbstid
– har kendskab til aktuelle produktionsoptimerings filosofier
– har indsigt i taktiske og operationelle sammenhænge i den samlede forsyningskæde
– har indsigt i indkøbsprincipper og sammenhængene med planlægning og lagre
– har indsigt i forskellige processers egnethed til digitalisering
– har kendskab til betydningen af automation og digitalisering i forbindelse med optimering
– har kendskab til relevante kvalitetsstyringsprincipper, standarder og forbedringsmodeller.
Færdigheder:
den uddannede kan:
– anvende konkrete værktøjer til at analysere effektiviteten af et produktionsforløb
– anvende konkrete optimeringsværktøjer til at eliminere spild og skabe flow i produktionen
– analysere planlægnings- og styringsbehov i en virksomhed, og kan vurdere/vælge relevante planlægningsmodeller
– analysere lagerstyringsbehov, vare- og informationsstrømme, og kan vurdere/vælge relevante styringsprincipper
– anvende enkle statistiske tests og analyseværktøjer
– anvende relevante ledelsesværktøjer til gennemførelse af forandringer
– formidle praktiske problemstillinger relateret til produktionsoptimering til interne samarbejdspartnere i virksomheden
– vurdere praksisnære problemstillinger og opstille/vælge løsningsmodeller inden for produktionsoptimering.
Kompetencer.
Den uddannede kan:
– lede afgrænsede optimeringsprojekter
– indgå i større tværorganisatoriske optimeringsprojekter
– deltage aktivt i at realisere virksomhedens mål ved at bidrage med input til produktionsstrategi
– i en struktureret sammenhæng udvikle egen praksis.
Eksempel på programforløb

1.dag: Introduktion.
2. dag: Hvordan får man overblik over arbejdsprocesser.
3. dag: Hvordan optimere man arbejdsprocesser.
4. dag: Hvordan løser man problemer.
5. dag: Hvordan arbejder man med forbedringer i hverdagen.
6.dag: Projektworkshop
7.dag: Projektworkshop.
8. dag: Eksamen.
Fakta boks
Pris: 10.000 kr pr medarbejder
Kan refunderes helt eller delvist.
Opfylder medarbejderne kriterierne kan uddannelsen finansieres gennem omstillings- og kompetencefonde. Samtidig kan lønudgifter – for nogle medarbejdergruppes vedkommende – delfinansieres gennem SVU. Se mere her
Det får I:
- Støtte og vejledning i ansøgningsprocessen om tilskud
- Faglig kompetent lærer der har pædagogisk erfaring med at undervise kundesegmentet til akademiuddannelser.
- Undervisningsmateriale til deltagerne.
- Afholdes når I har mulighed
- Et antal færdige konkrete forbedringsforslag
- Officielle eksamensbviser og 10 Ects point til deltagerne.
FAQ
Hvem er målgruppen for uddannelsen?
Målgruppen er medarbejdere der indgår i daglig drift
Hvad lærer man om forbedringsprojekter?
Man lærer :
- – produktionssystemer
- – produktionseffektivitet
- – produktionsoptimering
- – logistik
- – procesoptimering og digitalisering
- – processors egnethed til digitalisering
Hvad er kravene til eksamensprojektet?
Eksamensprojektet er typisk en bearbejdning af en udfordring på eget arbejdsområde. Beskrivelsen kaldes – et kort projekt – og må maksikmalt fylde 8 sider. Det kan lyde af meget for nogle, men vi lægger stor vægt på at deltagerne udvikler projektet i løbet af forløbet. Indtil nu har ingen måtte opgive fordi de ikke kunne aflevere et projekt.
Er der forberedelsesarbejde mellem modulerne?
Vi gennemgår stoffet på modulerne, som om man ikke har forberedt sig. Erfaringen siger dog at mange gør det af egen drift efterfølgende. Det egentlige arbejde mellem modulerneer typsik koblet til udarbejdelsen af eksamensprojektet
Skal man give frihed til at deltagerne laver eksamensprojektet?
Finansieres uddannelsen gennem bidrag fra omstillings- og/eller kompetencefondene skal man give frihed svarende til 2 dage, da disse er indregnet i tilskudsgrundlaget.
Hvor mange deltagere skal dere være på et hold?
Der skal være mindst 12 deltagere før vi kan oprette et hold. Flere virksomheder kan gå sammen om et hold. Dog må man maks. være ca. 20.
Flere akademiuddannelser om optimering!



Vil du have mere information - kontakt os.
Kontaktdata:
Kompetenceform Aps
Sprogøvej 24, 5610 Assens, Danmark.
0045 70236050
Info@kompetenceforum.dk
