Lean ledelse i praksis

En gruppe medarbejdere samles til et Lean-tavlemøde som eksempel på Lean ledelse i praksis

Bliv jeres egne Lean konsulenter

Denne akademiuddannelse i Lean ledelse i praksis gør dine medarbejdere i stand til at skabe synlige resultater i virksomhedens processer. De lærer at bruge Lean-værktøjer professionelt og drive forbedringsprojekter, der både øger effektiviteten og styrker samarbejdet på tværs. Uddannelsen gør jeres medarbejdere i stand til at skabe mærkbare resultater i virksomhedens processer. De lærer at bruge Lean-værktøjer professionelt og at drive forbedringsprojekter, der både øger effektiviteten og styrker samarbejdet på tværs. Resultatet er medarbejdere, der kan drive forbedringsprojekter i Jeres virksomhed..

Uddannelsen afsluttes med eksamen der giver 10 ECTS – point

 

 

Uddannelsen gennemføres i samarbejde med SMART ACADEMY – en del af Erhvervsakademi Sydvest.

Virksomhedens udbytte.

Virksomheden  får en medarbejder, der kan

  • Optimere processer effektivt med fokus på flow og værdiskabelse.
  • Styrke medarbejderinvolveringen og skabe ejerskab og engagement.
  • Skabe et bedre beslutningsgrundlag gennem brug af data og fakta.
  • Øge kvaliteten som resultat af systematisk forbedringsarbejde.
  • Udøve værdiskabende ledelse med afsæt i Lean-ledelse i praksis

Deltagerens udbytte.

Den enkelte deltager kan

  • Anvende Lean-principper i daglige ledelsesopgaver.
  • Reflektere over sin rolle i forbedringsprocesser.
  • Planlægge og facilitere involverende møder og workshops.
  • Skabe motivation og medejerskab i teams.
  • Arbejde struktureret med data og målinger.
  • Støtte og vejlede kollegaer i forbedringsarbejdet.

Den officielle studievejlednings ord om uddannelsen.

Formål

Det er formålet, at den studerende tilegner sig viden, færdigheder og kompetencer til at arbejde med Lean ledelse og kan motivere medarbejderne samt lede og bidrage til arbejdet med at skabe lø ende forbedringer. Det er ligeledes formålet, at den studerende kan se Lean i en kontekst med fokus på reducering af spild og bedre udnyttelse af ressourcer.

Læringsmål.

Viden og forståelse Den studerende:

  • Skal kunne forstå viden og metode samt kunne forstå områdets anvendelse af teori og metode
  • Skal kunne vurdere metoder til involvering af medarbejdere i at skabe en Lean kultur, kendetegnet ved fokus på værdiskabelse og løbende forbedringer

Færdigheder

Det er målet, at den studerende har opnået praktiske færdigheder til at:

  • Anvende centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de værkt er, der knytter sig til at arbejde inden for Lean ledelsesområdet.
  • Vurdere praksisnære problemstillinger og opstille samt vælge l ningsmuligheder.
  • Beskrive og formidle praksisnære problemstillinger og l ningsmuligheder til relevante interessenter i forbindelse med implementering og drift af Lean 
  • Identificere de organisatoriske udfordringer og inddrage medarbejderne aktivt i Lean processen, ved anvendelse af relevante værkt er.

Kompetence

Det er målet, at den studerende kan:

  • Lede og samarbejde om udviklingsorienterede, faglige og/eller tværfaglige arbejdsprocesser inden for Lean ledelse.
  • Varetage afgrænsede ledelses-, planlægning-og opf lgningsfunktioner i relation til Lean i praksis.
  • Definere udviklingsområder for egen ledelsesmæssig udvikling og læring.

Indhold

  • Lean-ledelse som ledelsesfilosofi
  • Lean-modeller, metoder og processer
  • Lean-ledelse ved implementering af Lean i administration eller produktionen
  • Lean-ledelse og inddragelse af medarbejderne

Eksempel på programforløb

Kollegaer samarbejder i et moderne kontormiljø som eksempel på teamwork og dialog i Lean ledelse

1.dag: Introduktion
2. dag: Kortlægning af arbejdsprocesser
3. dag: At finde spild og skabe flow
4. dag: Styring af forbedringsprojekter , kontinuerlige forbedringer
5. dag: Ledelse af Lean projekter
6.dag: Projektworkshop
7.dag: Projektworkshop
8. dag: Eksamen

Fakta boks

Pris: 10.000 kr pr medarbejder

Kan refunderes helt eller delvist.

Opfylder medarbejderne kriterierne kan uddannelsen finansieres  gennem omstillings- og kompetencefonde. Samtidig kan lønudgifter – for nogle medarbejdergruppes vedkommende – delfinansieres gennem SVU. Se mere her

Det får I:

 
  • Støtte og vejledning i ansøgningsprocessen om tilskud
  • Faglig kompetent lærer der har pædagogisk erfaring med at undervise kundesegmentet til akademiuddannelser.
  • Undervisningsmateriale til deltagerne.
  • Afholdes når I har mulighed
  • Et antal færdige konkrete forbedringsforslag
  • Officielle eksamensbviser og 10 Ects point til deltagerne.

Vores andre akademi uddannelser i optimering!

værdikæden i praksis logo
logo for akademiuddannelsen kvalitetsoptimering
logo for akademiuddannelsen i procesoptimering

FAQ

Hvem er målgruppen for uddannelsen?

Målgruppen er ledere og medarbejdere der skal spille en aktiv rolle i etablering og gennemførrlse af forbedringsprojekter.

Man lærer :

  • At lede projekter
  • at kortlægge arbejdsprocesser
  • at finde spæild og skabe flow
  • At bruge problemlæsningsværktøjer
  • At gennemføre kontin uerlige forbedringer

Eksamensprojektet  er typisk en bearbejdning af en udfordring på eget arbejdsområde. Beskrivelsen kaldes – et kort projekt – og må maksikmalt fylde 8 sider. Det kan lyde af meget for nogle, men vi lægger stor vægt på at deltagerne udvikler projektet i løbet af forløbet. Indtil nu har ingen måtte opgive fordi de ikke kunne aflevere et projekt.

Vi gennemgår stoffet på modulerne, som om man ikke har forberedt sig. Erfaringen siger dog at mange gør det af egen drift  efterfølgende. Det egentlige arbejde mellem modulerneer typsik koblet til udarbejdelsen af eksamensprojektet

Finansieres uddannelsen gennem bidrag fra omstillings- og/eller kompetencefondene  skal man give frihed svarende til 2 dage,  da disse er indregnet i tilskudsgrundlaget. 

Vil du have mere information - kontakt os.

Kontaktdata:

Kompetenceform Aps
Sprogøvej 24, 5610 Assens, Danmark.

0045 70236050

 Info@kompetenceforum.dk

I morge vil blive ebdre end idag - visionen for KF

Kontaktformular

Vælg sprog
Scroll to Top