Kvalitetsoptimering

Sæt fokus på Jeres kvalitet
Fokus på kvalitet sikrer tilfredse kunder og reduktion i omkostninger. På denne uddannelse lærer vi deltagerne nogle værktøjer til brug for kvalitetsarbejdet. Vi tager afsæt i Lean Six Sigma, eller nærmere betegnet DMAIC-modellen. Siden Motorola i 80’erne introducerede den, har den gået sin sejrsgang over hele verden. Nogle finder, at modellen er meget nørdet – talfikseret. Vi vil med denne uddannelse modbevise dette. Vi lægger vægt på den helt lavpraktiske og ikke talfikserede brug af værktøjet. Kun derved får man kvalitetsfokus ind i alle lag af virksomheden.
Uddannelsen afsluttes med eksamen der giver 10 ECTS – point.
Virksomhedens udbytte.
Virksomheden får en medarbejder, der kan
- lede afgrænsede kvalitetsprojekter
- indgå i større tværfaglige kvalitetsforbedrings initiativer
- i en struktureret sammenhæng kunne udvikle egen praksis
Deltagerens udbytte.
Den enkelte deltager kan
- kan anvende og har forståelse for Lean som værktøj og ledelsesfilosofi og kan se sammenhængen mellem eksempelvis synlig ledelse, og forandringsledelse
- kender og kan anvende DMAIC processen i forbedringsprojekter. At den studerende kan tilrettelægge forløb med anvendelse af relevante metoder og værktøjer i de forskellige trin i DMAIC Processen
Den officielle studievejlednings ord om uddannelsen.
- Formål:
- Modulets formål er at kvalificere den studerende til professionelt at kunne forstå teori og praksis bag et kvalitetskoncept og værktøjer i kvalitetsoptimeringsprojekter.
- Viden, den uddannede:
- kan tilegne sig viden om og forståelse for praksis og metoder i kvalitetsoptimering
- Forstår praksis og et bredt udvalg af anvendte teorier/metoder indenfor kvalitetsoptimering
- Får indsigt i hvordan man organiserer forbedringsprojekter
- Færdigheder, den uddannede:
- kan anvende og har forståelse for Lean som værktøj og ledelsesfilosofi og kan se sammenhængen mellem eksempelvis synlig ledelse, og forandringsledelse
- kender og kan anvende DMAIC processen i forbedringsprojekter. At den studerende kan tilrettelægge forløb med anvendelse af relevante metoder og værktøjer i de forskellige trin i DMAIC Processen
- kan anvende relevante værktøjer knyttet til hvert af de enkelte trin i DMAIC-processen, herunder:
- SIPOC Analyse og IPO Analyse
- Årsag-Virkningsdiagram
- Histogram
- Kontrolplaner
- Pareto diagram
- FMEA
- Proceskapabilitetsanalyse
- Regressionsanalyse
- Kompetencer, den uddannede kan:
- lede afgrænsede kvalitetsprojekter
- indgå i større tværfaglige kvalitetsforbedrings initiativer
- i en struktureret sammenhæng kunne udvikle egen praksis
Eksempel på programforløb

1.dag: Introduktion
2. dag: Sætte rammer for kvalitetsprojektet
3. dag: ERTablere datagrundlag for projektet
4. dag: Analysere kvalitets udfordringerne
5. dag: Finde løsninger.
6..dag. Sikre kvalitetsforbedringer bevares
7.dag: Projektworkshop
8. dag: Eksamen
Fakta boks
Pris: 10.000 kr pr medarbejder
Kan refunderes helt eller delvist.
Opfylder medarbejderne kriterierne kan uddannelsen finansieres gennem omstillings- og kompetencefonde. Samtidig kan lønudgifter – for nogle medarbejdergruppes vedkommende – delfinansieres gennem SVU. Se mere her
Det får I:
- Støtte og vejledning i ansøgningsprocessen om tilskud
- Faglig kompetent lærer der har pædagogisk erfaring med at undervise kundesegmentet til akademiuddannelser.
- Undervisningsmateriale til deltagerne.
- Afholdes når I har mulighed
- Et antal færdige konkrete forbedringsforslag
- Officielle eksamensbviser og 10 Ects point til deltagerne.
FAQ
Hvem er målgruppen for uddannelsen?
Målgruppen er ledere og medarbejdere der skal spille en aktiv rolle i virksomhedens kvalitetsarbejde
Hvad lærer man om Kvalitetsarbejdet
Man lærer kan anvende relevante værktøjer knyttet til hvert af de enkelte trin i DMAIC-processen, herunder bl.a.:
- SIPOC Analyse og IPO Analyse
- Årsag-Virkningsdiagram
- Histogram
- Kontrolplaner
- Pareto diagram
- FMEA
- Proceskapabilitetsanalyse
- Regressionsanalyse
Hvad er kravene til eksamensprojektet?
Eksamensprojektet er typisk en bearbejdning af en udfordring på eget arbejdsområde. Beskrivelsen kaldes – et langt projekt – og må maksimalt fylde 15 sider. Det kan lyde af meget for nogle, men vi lægger stor vægt på at deltagerne udvikler projektet i løbet af forløbet. Indtil nu har ingen måtte opgive fordi de ikke kunne aflevere et projekt.
Er der forberedelsesarbejde mellem modulerne?
Vi gennemgår stoffet på modulerne, som om man ikke har forberedt sig. Erfaringen siger dog at mange gør det af egen drift efterfølgende. Det egentlige arbejde mellem modulerneer typsik koblet til udarbejdelsen af eksamensprojektet
Skal man give frihed til at deltagerne laver eksamensprojektet?
Finansieres uddannelsen gennem bidrag fra omstillings- og/eller kompetencefondene skal man give frihed svarende til 2 dage, da disse er indregnet i tilskudsgrundlaget.
Hvor mange skal man være for at kunne oprette et hold
Der skal være min. 12 deltagere før vi kan oprette et hold. Maksimum antal er ca 20 .Der er intet i vejen for at flere virksomheder går sammen om at oprette et fælles hold.
Se vores andre akademiuddannelser i optimering!



Vil du have mere information - kontakt os.
Kontaktdata:
Kompetenceform Aps
Sprogøvej 24, 5610 Assens, Danmark.
0045 70236050
Info@kompetenceforum.dk
